torsdag 13. september 2012

Det gylne snitt

En vanlig regel innenfor komposisjon og design er å bruke det gylne snitt. Hvis du deler bildet ditt opp i 9 like store ruter (3*3) så skal "hovedmotivet" ligge i hjørnet på et av kryssene til ruten som ligger på midten. Ligger motivet midt i den midterste ruten, blir bildet veldig ofte mindre spennende å se på.


På mitt bilde av Sandra ligger øyet hennes på det gylne snitt. Da vil seeren fokusere mer på øyet hennes, enn han/hun ville gjort dersom ansiktet hennes var midtstilt. Jeg valgte å kun få det ene øyet med i bildet, slik at det andre ikke skulle stjele litt av fokuset.

I det andre eksempelet har jeg valgt å ta bilde av et smykke. Grunnen til at jeg har valgt en farget bakgrunn var å skape litt mer liv i bildet, enn jeg ville fått til å skape med en hvit bakgrunn. Samtidig er fargen mørk og smykket er lyst, sølvfarget, som gjør at smykket kommer ekstra godt frem. Som vist på bildet til høyre, ligger diamanten i smykket på det gylne snitt. Jeg har allikevel valgt å bruke liten dybdeskarphet for at målgruppen skal bli ekstra oppmerksom på at diamanten er hovedmotivet. 

Kilder/inspirasjon:
http://icefeather.blogg.no/1243352196_fotoskolen___komposis.html
http://www.fototips.no/index.php?side=komp_klassisk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar