onsdag 12. september 2012

Horisontale linjer


Horisontale linjer er "vannrette" linjer i et bilde, som skal skape ro, stillhet og stabilitet. Eksempler på horisontale linjer kan være horisonten på et hav, en stor eng, et gulv, eller vegg med horisontale mønstre. Horisontale linjer deler ofte et bilde i to eller flere deler, så linjene skal helst være så rette som mulig. 

I mitt motiv har jeg tatt bilde av et hav, med fjell i bakgrunnen. Her er halve bildet(havet) i bevegelse. Resten av motivet(fjellene og himmelen) skaper ro, stabilitet og harmoni i bildet, selv om fargene er kalde og triste. Jeg har tatt med større deler av himmelen enn jeg har valgt å ta med av havet. Det er for at bildet ikke skal vekke for mye uro. Får jeg med for mye hav og bølger, vil man kunne føle stress eller redsel av å se på. Himmelen er mer rolig og stillestående.

Kilder/inspirasjon:
http://www.jondalkameraklubb.net/?page_id=67
http://www.hobbyfoto.no/page7/page7.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar