tirsdag 2. oktober 2012

Intervju med Malin Hauge Erdal


Mange barn og unge voksne over hele verden har blitt avhengige av videospill. Mange ser på dette som en usunn interesse vi må kvitte oss med. Men hva vet vi egentlig om videospill? Er den virkelig så skadelig for oss som vi tror? Videospilling er særlig populært blant unge gutter, men det bryr ikke Malin seg om. Hun er interessert i videospill, og dette tar henne et par timer i uka. 

Hvor gammel er du?
Jeg er 15 år.

Hvor er du fra?
Jeg er født og oppvokst i Arna utenfor Bergen.

Og når begynte du å bli interessert i spill?
Oi.. Jeg var ganske ung. Begynte vel smått sammen med mamma omtrent da Playstation 2 kom ut, var ca. 6 år.

Hvilke spill likte du da?
Tony Hawk

Som er?
Skatespill.

Var det noe spesielt som gjorde at du fikk interessen?
Ja. Mamma begynte å spille, så jeg fikk prøve hjemme.

Hvordan vet du hvilke spill du vil kjøpe? Finner du inspirasjon fra andre/reklamer?
Youtube. Jeg finner ofte nye spill av å se andres filmer av gameplay.

Har du noen forbilder som deler og inspirerer interessen?
Pewdiepie. Pewdiepie er en svensk youtuber, som er kjent for sine mange gamleplay-videoer av diverse spill han tester ut.

Hvor mye tid bruker du ca på gaming?
Ca. 5-10 timer i uken, det varierer jo en del.

Spiller du mest alene, eller er gaming også en sosial aktivitet du driver med sammen med venner?
Det er absolutt en sosial aktivitet. Jeg spiller aldri alene i det hele tatt.

Er det en spesiell spillsjanger du liker godt?
FPS - first person shooter.

Hva går dette ut på?
Det er skytespill. Du "er" personen som spiller, du ser det fra den personen sine øyne som om det var deg selv. Halo, COD, Battlefield og  Ghost Recon er eksempler på FPS-spill.

Denne typen spill er vel aller vanligst blant gutter - syns du flere jenter burde få øynene opp for gaming?
Ja. Det har blitt en stereotype at gutter kan spille, mens jenter ikke skal fordi de ikke er like gode.

Hva mener du om skytespilldebatten, om at skytespill er en samfunnstrussel?
Blant unge er det noe foreldre bør se på. Enkelte blir lettere påvirket enn andre.

Noen mener Behring Breivik ble påvirket av voldelige spill - er du enig/uenig? Hvorfor?
Jeg er enig, men jeg mener at han allerede var gal, og jeg tror at andre faktorer hadde mye mer å si.

Tror du at spill kan ha positiv påvirkning, for både barn og voksne? Hvorfor/hvorfor ikke?
Ja, det er fakta! Da jeg var på trafikalt grunnkurs for moped. Når du spiller skytespill lærer du å reagere raskt. Ofte vil disse egenskapene komme til nytte i trafikken. Noen andre typer spill krever at du beveger deg - for eksempel Kinect. Alle spill til Kinect krever bevegelse, slik at du får trening.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar