Konflikt: At nyhetssaken handler om en konflikt
mellom to eller flere parter, gir ofte en spennende sak. Et eksempel på
konflikt i dagens BT (02.10.12) er "Bønes
IL legger ned aktiviteten i protest". Den handler om et idrettslag
som streiker mot kommunen for å få bedre vaktmesterhold i flere haller i
Bergen.
Viktighet: Hvor viktig er denne saken egentlig
for målgruppen? Viktigere saker gir flere lesere. Et eksempel på en viktig sak
i dagens BT er "Renteøkning kan ta en
tredjedel av inntekten". Jeg mener det er en viktig sak ettersom
det er noe som angår mange av de eldre og voksne som leser avisen, og det kan
være viktig å få med seg.
Identifikasjon: Det er ofte viktig for lesere å
velge en sak de kan gjenspeile seg i. Dette er jo forskjellig fra person til
person, men et eksempel på en artikkel i dagens BT som jeg identifiserte meg i,
er "Gir leker til Haukeland". Det
er fordi jeg selv har prøvd ut slike tiltak sammen med venninner, og syns det
er fint at andre enda gjør slikt for andre.
Sensasjon: Leseren skal kunne bli overrasket
over saken, eller syntes det er en stor sak. Det kan for eksempel handle om en
sjokkerende hendelse eller et stort vendepunkt. Et eksempel jeg fant i BT er
"14-åring jakter på VM-tittelen". Grunnen
til at dette er en sensasjon, er at utøveren er svært ung, og det er få som vil
få delta i noe så stort som bare 14 år.
Aktuelt: Sørger man for at saken omhandler noe som er aktuelt for f.eks årstiden, noe som nylig har skjedd lignende, og noe som folk har stor interesse for akkurat nå. Et eksempel fra BT her kan være "Nettsurfet seg til billigste boliglån" fordi styringsrentene i Norge er veldig lave etter den store finanskrisen som har herjet i Europa.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar