En holdningskampanje er, i følge NDLA, en informasjonsvirksomhet der en har som mål å endre holdningene til en bestemt målgruppe med mennesker.
I en holdningskampanje er det vanlig å bruke folks følelser og intellekt som virkemiddel for å påvirke tankegang og atferd. Det har blitt vist ved forskning at ikke alltid atferden endres i takt med holdninger, og at holdningskampanjer derfor ikke alltid oppnår ønsket effekt.
Statens vegvesen kan gi mange eksempler på holdningskampanjer. De har kampanjer der de vil endre folks holdninger i trafikken for å kutte ned på antall trafikkulykker. Gjennom kampanjene gir de konkrete råd til førere i motortrafikken i forskjellige situasjoner, blant annet fartskampanjer, bilbeltekampanjer, advarsler og tips til tryggere kjøring på glatte vinterveier.
De prøver å påvirke norske bilførere både ved å gi konkret faktainformasjon, og å spille på skyld og følelser. Kampanjene deres forteller oss både om fartens fysiske lover, hvorfor disse er viktige når det gjelder å holde fartsgrensen og de minner oss på at det ikke bare er oss selv som kan bli skadet. Har du med barna dine i baksetet? Hva om føreren av en annen bil som involveres har egne barn i bilen, og du kan være skyldig i deres død eller eventuelle skader.
En stund etter holdningskampanjene vurderer de hvorvidtkampanjene har påvirket oss - har de truffet oss på ønsket måte? Har vi endrede holdninger og dermed positiv endret atferd? Dette måles ved nullpunktsundersøkelser, og ved å se på antall trafikk- og dødsulykker.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar