tirsdag 23. april 2013

Mikrofontest



Oppgave 1: I dette lydklippet har jeg brukt en dynamisk mikrofon, som ikke går på strøm. I det første stemmeklippet har jeg holdt mikrofonen nært lydkilden, mens i det andre har jeg holdt mikrofonen lengre unna. Dette gjorde jeg for å høre forskjell på lydkvaliteten. Konklusjonen er at lydkvaliteten er svakere når mikrofonen holdes lengre unna.

Oppgave 2: Her skulle jeg gjøre nøyaktig det samme, bare ved å bruke en halvkanon-mic i stedet for en dynamisk kulemic. Også her ble lydkvaliteten svekket når den ble holdt lengre unna lydkilden.


Oppgave 3: Her har jeg tatt lydopptak av to intervjuer. Det første intervjuet foregår utendørs, med støy fra stemmer og vind. Det andre intervjuet foregår på et relativt lydstille sted. Disse klippene er også spilt inn med lydkanon-mikrofonen. Den demper lite bakgrunnsstøy, og kvaliteten på klippet som ble spilt inn i et lydstille rom er tydelig bedre.

Oppgave 4: Her har vi tatt opptak av bakgrunnsstøy. Det første klippet er spilt inn i skoletorget, som hadde flere mennesker fordelt på et stort område, og det andre er spilt inn i medieavdelingen, hvor færre mennesker var samlet på et mindre område. Begge klippene er spilt inn med halvkanon-mikrofon. Vi hører bakgrunnsstøy i begge to, selv samtaler som foregikk langt unna i skoletorget kunne nesten identifiseres gjennom mikrofonen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar